۱۳۹۲ فروردین ۷, چهارشنبه

۲۷ مارس ۲۰۱۳، آخرین روز ثبت نام برای شورای ملی‌






یک هفته مهلت تمدید شده  ثبت نام  جهت شرکت در انتخابات شورای ملی‌ ( چه برای کاندید شدن چه برای رای دادن) ۲۷ مارس ۲۰۱۳ به پایان خواهد رسید.
هدف از تشکیل شورای ملی‌، پیوند دادن نیروهای آزادی خواه جهت ایجاد گذاری دمکراتیک به برپایی حقوق بشر در ایران فرداست.
جهت همراهی با این حرکت ،جزییات بیشتر در آدرس زیر آمده است:







۱۳۹۲ فروردین ۱, پنجشنبه

سال حماسه سازی رژیم با حمله عواملش به مقبره کورش آغاز شد!


برای تحویل سال نو، در حالیکه عده‌ای از هم میهنان گرد مقبره کورش جمع شده بودند،



 عده‌ای لباس شخصی‌ سعی‌ در ایجاد تشنج و بر هم زدن جمع با شعار مرگ بر آمریکا داشتند، و در نهایت از استیصال به مقبره کورش نارنجک دستی‌ پرتاب کردند!


جهل و درماندگی فراوان رژیم‌ای که آغاز سال حماسه سازی اش* خشونت بیشتر و تخریب، در مقابل  هویت ایرانی  است. غافل از اینکه کورش،  بسیار قویتر و شناخته شده تر از  تصور آنهاست و هر چه در دشمنی بیشتر با آن ظاهر شوند، نفرت بیشتر مردم را بر خواهند انگیخت، امروز هم میهنی فقط از پله‌های مقبره بالا رفت تا با لباسش آثار زخم را پاک کند اما همیشه واکنش مردم  به این صورت نخواهد بود...

علاقه و احترام مردم به هویت اصلیشان جریانی گرم، زنده و رو به رشد است، و رژیم با ناشیگری‌هایش این جریان را به طغیان وا خواهد داشت.





 


* اشاره به بیانات علی‌ خامنه ای

۱۳۹۱ اسفند ۲۸, دوشنبه

منوچهر فرمانفرما (پسر دایی دکتر مصدق) از آنچه که ایران طی‌ ملی‌ شدن نفت از دست داد, می‌گوید: (مجموعه عکس+سند)





 سال ۱۹۰۸ بود که در مسجد سلیمان پرشیا  توسط تیمی انگلیسی‌ ، برای اولین بار, در کل خاور میانه نفت کشف شد. این آغاز شرکت نفت ایران و انگلیس، آغاز تحولی‌ بزرگ در کل منطقه ما بود.



به موازات کاردر ایران، شرکت درمناطق دیگر نیز فعالیت داشت. به طوریکه پس از مدتی‌ شرکت نفت ایران و انگلیس شرکتی مادر با ۵۹ شرکت  زیر مجموعه، امپراتوری عظیم ساخته بود.از مهمترین‌ها می‌توان اکتشاف و بهره برداری  نفت کویت (۱۹۲۱) که حدود ۷۵% از نفت دنیا را دارد،نفت عراق(۱۹۲۹) و
 همچنین نفت قطر (۱۹۳۵)را نام برد.
اگر چه نفت ایران آغازگر راه بود ولی‌ زمانی‌ که ایران نفتش را ملی‌ کرد (۱۹۵۱), 
تامین کننده‌های نفت جهانی‌ کم نبودند .

از سویِ دیگر:
 ملی‌ شدن نفت در ایران با تمام کشور‌های دیگر متفاوت بود، زیرا که ایران از همان ابتدا جزو سهامداران شرکت‌های زیر مجموعه نیز محسوب میشد.



 سود ایران  در قرار داد‌ها تضمین شده بود. منوچهر فرمانفرما، کارشناس خبره نفت، می‌گوید :'' در سال ۱۹۴۹ دارایی شرکت در سرتاسر دنیا حدود ۲۵۴ میلیون لیره استرلینگ بود که فقط حدود ۳۰ میلیون آن در واقع در داخل ایران قرار داشت  که متأسفانه این مورد  چندان برای سیاستمدار‌هایمان از جمله مصدق  تفهیم نبود و در  کشاکش ملی‌ شدن نفت، هیچ گونه دفاعی برای سود شرکت‌های زیر مجموعه صورت نگرفت.   ضرر بزرگی برای ایران و البته  سودی عظیم برای بریتانیا را فراهم ساخت.''


و این چنین نام شرکت از شرکت نفت ایران و انگلیس به شرکت نفت بریتانیا ( همانBP کنونی)  تبدیل گشت. BP درتاریخچه اش  از این برد بزرگ به سادگی‌ فقط تحت یک تغییر برند نام میبرد.


 جالب اینجاست که از آن روز و در طی‌ تمام این سال ها, هیچ رسانه دیگری مثل بی‌ بی‌ سی‌, مستندات،فیلم و مقاله در مورد ملی‌ شدن نفت ایران تهیه نکرده و بر اهمیت آن و مشتی که ایران به دهان استعمار زد، پا فشاری ننموده است. 





و شادی ایرانیان نیزهمچون نخستین روز ها، بخاطر کوبیدن چنین مشت محکمی به دهان استعمار پیر، بخاطر کنار رفتن از تمام سهام شرکت اصلی‌ و شرکت‌های زیر مجموعه به سود بریتانیا،بخاطر پرداخت غرامت جهت شکستن تعهد بین المللی، از همه بدتر بخاطر ۲ شقگی ملی‌، همچنان ادامه دارد! 

 روز ملی‌ شدن نفت فرخنده باد!







منابع:
نفت و خون، اثر کارشناس نفت منوچهر فرمانفرما (شاهزاده قاجار، پسر دایی دکتر مصدق)




قرار داد ۱۹۳۳
http://mashruteh.org/wiki/images/d/de/Naftagreement1933.pdf


http://www.iranchamber.com/history/articles/oil_iran_between_world_wars.php



http://tarikhirani.ir/fa/events/3/EventsList//%D9%88%D9%82%D8%A7%DB%8C%D8%B9.%D9%88.%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7.html?Page=&Lang=fa&EventsId=457&Action=EventsDetail

http://revolution.shirazu.ac.ir/?p=1591

http://historyclass.blogfa.com/post-12.aspx

http://talash-online.com/neshrye/matn_14_4_493.html

۱۳۹۱ اسفند ۱۴, دوشنبه

رزم آرا: از خادم ترین تا خائن ترین، ..... رزم آرا، خادم بود یا خائن؟! (مجموعه عکس+سند)






  رزم آرا  از همان ابتدا بسیار سخت کوش و با استعداد شناخته شد، در تمام دوران تحصیلش چه در ایران چه در فرانسه همیشه رتبه اول را احراز میکرد،  مصمم و چالاک بود. به کمک قدرت جسمانی‌ خوبش، می‌توانست ماه‌ها کم خوابی‌ (۴،۵ ساعت در روز) را بدون خستگی تحمل کند. دویدن در کوه و صحرا برایش آسان بود. تمام اینها از رزم آرا سربازی بی‌ نظیر ساخته بود  بطوریکه بار‌ها و بارها متفاوت بودنش را چه در فرو نشاندن غائله جنگل، چه در معضل آذربایجان، چه در خلع سلاح کردن عشایر، چه در موارد دیگر...ثابت کرده بود رزم آرا یکی‌ از خادمین شایسته میهن بود.




در همان نگاه اول  ظاهر و حالتش وی را فردی تحصیل کرده، با نزاکت، مبادی آداب واخلاق نشان میداد. در عین رفتار فروتنانه اش، به خود مطمئن، مسلط به اوضاع و آرام به نظر می‌رسید.حسن روابط را بر دشمنی ترجیح میداد. به زبان‌های انگلیسی‌، فرانسه و روسی تسلط داشت. در دوران نخست وزیری او، برای اولین بار ایران روابط خوبی‌ با هر سه‌ کشور  انگلیس، روس و آمریکا بر قرار کرده بود، که متأسفانه همین موجب میشد نشریات داخلی‌ هر روز به او انگی‌ بزنند و وی را وابسته به این و آن معرفی‌ کنند در حالیکه رزم آرا ناسیونالیستی بود که باور داشت در سایه دوستی‌ بهتر میتواند منافع کشورش را تامین کند و آن را از نابسامانی و عقب ماندگی نجات دهد. جنگ‌های جهانی‌ تمام شده بود و اینک زمان بازسازی بود.رزم آرا یکی‌ از سرمایه‌های این مرز و بوم بود.


 



رزم آرا چهارمین و جوان‌ترین سپهبد ایران که در ۴۶ سالگی به این درجه رسید، بعد از اوهم  هرگز چنین حالتی تکرار نشد.
درخشان‌ترین و ماندگار‌ترین کارش، تاسیس اداره جغرافیای ارتش بود، برای اولین  بار این رزم آرا بود که همراه افسرانش وجب به وجب خاک ایران را در نوردید و  مجموعه ای ۱۸ جلدی حاوی اطلاعات سیاسی،اجتماعی و اقتصادی ایران را نگاشت.رزم آرا بدون شک یکی‌ از 
 خادم ترین فرزندان این مرز و بوم بود.




زمان حساسی فرا رسیده بود، جو سیاسی ایران سنگین و التهاب آمیز بود، نخست وزیر رزم آرا از هر سوی تحت فشار بود، استیضاح مداوم کابینه‌اش توسط جبهه ملی‌ یک طرف، فضای مسموم نشریات داخل یک طرف، و رایزنی‌هایش با شرکت نفت یک طرف، سرانجام رزم آرا توانست با شرکت نفت  برای سود ۵۰/۵۰ به توافق برسد، ظاهراً، سخت‌ترین قسمت کار انجام شده بود.

 


اما ، در آن زمان  جبهه ملی‌ و آخوند کاشانی بر ملی‌ شدن نفت اصرار داشتندولی‌ رزم آرا می‌دانست با ملی‌ کردن نفت ایران مجبور به پرداخت غرامت شده و کلا از دور بازار نفت خارج خواهد شد تصمیم گرفت کوتاه نیاید، و بر ناتوانی دانش ایرانیان تاکید کرد...... رزم آرا نه تنها یک خائن بلکه خأنترین شد و به باورکاشانی   سزاوار مردن.


خلیل تهماسبی از فداییان اسلام ترور او را بر عهده گرفت.








 پس از  قتلش گویی بزمی به پا بود، هلهله، شادی و پایکوبی ایرانیان تا نوروز ادامه داشت.   قاتلش به کشتن وی افتخار میکرد.


و از این سوی، شیون‌های بدر الملوک هدایت، همسر رزم آرا و خواهر صادق هدایت. ترور رزم آرا، تیر خلاص را به صادق هدایت هم زد، صادق که از مدت‌ها پیش بخاطر چنین رفتارهایی  عذاب  می‌کشید، دیگرطاقت نیاورد و پس از چند هفته‌ای کلنجار، خود کشی کرد.





پیکر بی‌ جان رزم آرا آماده خاک سپاری بود که کارت‌های سال نو ‌ای  که دستور چاپش را داده بود حاضر شدند، می‌خواست روز اول نوروز به دیدن مسلولین و دیگر بیماران برود و به بقیه نیز تواضع کرده و زودتر تبریک بگوید
ولی‌ افسوس که به جایِ تبریک، خبر قتلش را شنیدند.
و دوستانش به جایِ شاد باش سال نو در مراسم ختمش شرکت جستند.





و یکی‌ از شایسته‌ترین و لایق‌ترین فرزندان میهن به زیر خاک رفت.







پس از چندی، قاتلش از زندان آزاد شده، قهرمان ملی‌ شناخته شده و برای آن
ترور انقلابی‌ مقرری برایش در نظر گرفته شد.







فقط ...

رزم آرا : ما یک کارخانه سیمان را نمیتوانیم اداره کنیم، چگونه خواهیم توانست بدون هیچ متخصص و ابزاری نفت را استخراج و منتقل کرده و به فروش برسانیم؟



چندین ماه بعد:
 مشاور نزدیک مصدق: نفت را ملی‌ کردیم، ولی‌ نه توانایی اداره کردن آن را داریم نه متخصص فنّی نه نفتکش، در فروش آن عاجزیم. باید به ناچار از شوروی یا آمریکا یا انگلیس کمک بخواهیم!


مصدق: بایست تصور کنیم عایدات نفتی‌ نداریم، باید بگوییم این مملکت نفت ندارد!
.........
ظاهرا تمام پیش بینی‌‌های رزم آرا درست از آب در آمده بود.



رزم آرا ..... رزم آرا خادم بود یا خائن؟؟





-------------------------------------------------------------------------------
توافق شرکت نفت ایران و انگلیس با رزم آرا برای سود ۵۰-۵۰ ایران







منابع:

نفت و خون ، منوچهر فرمانفرما
شاه- عباس میلانی
مصدق و نبرد قدرت - کاتوزیان
معرفی‌ و شناخت دکتر مصدق ، جواد قنواتی
ظهور و سقوط رزم آرا، علی‌ میرزایی
آسیب شناسی‌ یک شکست ، میرفطروس

http://www.jahannews.com/vdcgwn9xtak93y4.rpra.html

http://www.radiofarda.com/content/f10_radio_series_on_chronology_of_iran_us_relations_part_16/2311496.html
http://www.tarikhirani.ir/fa/news/4/bodyView/634/%D9%86%D9%82%D8%B4.%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B1.%D8%B1%D8%B2%D9%85%E2%80%8C%D8%A2%D8%B1%D8%A7.%D8%AF%D8%B1.%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%DB%8C.%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D9%82.%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA.html
http://tarikhirani.ir/fa/news/3/bodyView/489/0/%D8%B1%D8%B2%D9%85%E2%80%8C%D8%A2%D8%B1%D8%A7%D8%9B.%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1%DB%8C.%DA%A9%D9%87.%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B1.%D8%B4%D8%AF.html

http://tarikhirani.ir/fa/news/30/bodyView/1979/0/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AA.%D8%AA%D8%A8%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C.%DA%A9%D9%87.%D9%81%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF%D9%87.%D9%86%D8%B4%D8%AF!.%D8%AE%D8%A7%D8%B7%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C.%D8%A7%D8%B2.%D9%86%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%B2.%DB%B1%DB%B3%DB%B3%DB%B0.html